Innehåll och näringsvärde

PT-Lådan bygger på ett totalt energiintag på 375-425 kalorier. Alla lådor har samma kalorimängd. Kalorierna består främst av mättande proteiner, balanserade fetter, bra fibrer och effektiva kolhydrater. Näringsberäkningen är fördelad på ca 40 %protein, 35% fett och 25% kolhydrater.
Mängder av vitaminer, mineraler och antioxidanter och naturliga smakförstärkare.

PT-Lådan Modellen

PT-Lådan

Proteiner 40%
• Maximal mättnad
• Bevarande av muskelmassa
• Ökad förbränning

PT-Lådan

Fett 35%
• Hälsosam måltid
• Säker viktstabilitet
• Viktminskningskontroll

PT-Lådan

Kolhydrater 25%
• Effektiva hjärnstarka kolhydrater
• Majoritet av kolesterolsänkande lösliga kostfiber
• Mängder av vitaminer, mineraler och antioxidanter

Hur räknar man om gram till kalorier?

När du tittar och läser förpackningars näringsdeklarationer presenteras näringsvärdet i gram fördelat per 100g, respektive per portion. Det är lätt att förvillas av dessa gram och automatiskt omvandla det i sin hjärna till procent. T ex kan det stå att en portion matlåda som totalt innehåller 400g innehåller 21g fett, 48g kolhydrater och 21g proteiner. Ska du räkna om dessa till procent blir i det här fallet 39% fett, 40% kolhydrater och 17% proteiner.

Gram kcal Kj
1 gram protein 4 kcal 17 kJ
1 gram kolhydrater 4 kcal 17 kJ
1 gram kostfiber 2 kcal 8 kJ
1 gram fett 9 kcal 37 kJ
1 gram alkohol 7 kcal 29 kJ

Hur förstå näringsdeklarationer?

Näringsdeklarationen beskriver hur mycket energi (kalorier) och vilka näringsämnen, samt hur mycket av respektive näringsämne (t ex protein, kolhydrater, fett mm) livsmedlet innehåller.

Det är lätt att förvillas när man läser näringsdeklarationer på färdiglagade måltidsförpackningar. Livsmedelsverket (LSV) har ett regelverk som ska följas, och följande värden måste alltid framgå på en förpackning; fett, mättat fett, kolhydrater, protein och salt. Ordningsföljden i hur de presenteras ska utgå ifrån det näringsvärde som förutsätts vara ”av störst intresse för konsumenten”. När PT-Lådan har varit ute i butikerna och ’scannat’ färdiglagade måltider upptäcker vi att protein verkar vara av minst intresse för konsumenten, och kommer långt ner på listan på färdiglagade måltider.

Kroppen är en enastående ”maskin” som behöver både energi och näring för att fungera optimalt. Utifrån vars och ens olika livsstilar, vardagspussel och rörlighet (eller inte) behöver energiintag anpassas och näringen ses över för att inte näringsbrister och onödig viktökning ska uppstå.

Idag lever få av oss ett regelbundet liv med jämn fördelning av mat och näring under dagen. Har vi tur har vi slängt i oss en frukost bestående av något lättillgängligt, en lunch på restaurangen där vi för tillfället befinner oss, ett par fikapauser med snabba kolhydrater (bulle, macka, frukt, snacks, godis) och en middag som inte sällan består av hel- eller halvfabrikat.

Näringsdeklarationen presenteras alltid per 100 g, vilket för en oinvigd lätt kan tolkas som att antal gram motsvarar procenten i innehållet. Så är det inte. Lite längre ner kan du jämföra två olika bilder, som presenterar samma varor, i gram respektive i procent.

Varför är detta intressant? Jo, det är intressant för dig som vill ha matkontroll över EN måltid. Livsmedelsverkets rekommendationer gäller generellt ditt totala näringsintag och hur du bäst fördelar det över en hel dag. På näringsdeklarationerna står alltid också RI (referensintag för en genomsnittlig vuxen per dag). I nutid är det sällan vi får till en jämn fördelning av våra matintag. Vi är få som närings- och energifördelar våra måltider över dagen så som LSV rekommenderar. Därför blir det totala dagliga näringsintaget mer intressant. Har du säkrat upp en av dina måltider under dagen har du check i den rutan. En enkel väg till matkontroll.

Gram eller procent?

Som framgår av Livsmedelsverkets (LSV) tabell ovan behöver gram multipliceras med olika värden för att få till procentfördelningen i maträtten. Längre ner hittar du omräkningsformeln.

Den här bilden illustrerar hur många gram av varje näringskategori; protein, fett och kolhydrater matlådan innehåller per 100g. De flesta färdiga matlådor ligger på totalt 350-400g.

Den här bilden illustrerar exakt samma värden som den andra bilden men nu omräknat till procent.

*Värdena är baserat på, och omräknade utifrån respektive förpacknings redovisade näringsvärden. Som några uppmärksamma kan se så är det en av leverantörernas total som inte blir 100%. Vad skälet till det är kan inte utläsas på förpackningen.

Protein

Rekommendationen från LSV är att 10-20 procent av kalorierna vi äter bör komma från protein. Om du tränar och är aktiv behöver du i regel mer protein. Protein brukar kallas för kroppens byggstenar. Det behövs bland annat för att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Protein är i regel det som är dyrast att köpa i butikerna, t ex ost, kött, fisk, fågel, soja, linser, frön. Med en PT-Låda har du säkrat upp en del av ditt dagliga proteinbehov.

Fett

Rekommendationen från LSV är att ungefär en tredjedel av kalorierna vi äter på en dag bör komma från fett. I svenska matvanor kommer en stor del av fettet från mejeriprodukter som ost, mjölk, fil, creme fraiche och smör, vilka innehåller för mycket mättat fett och för lite fleromättat fett. Om du är kvinna rekommenderar LSV totalt 20g omättat fett per dag och för en man 30g omättat fett per dag. Minskar man det mättade fettet i maten kan det bidra till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar om man samtidigt äter mer av omättade fetter, det vill säga enkelomättat och fleromättat fett. Att minska på mättat fett och istället äta mer av mat med kolhydrater ger inte samma positiva effekt. Med en PT-Låda har du säkrat upp hälsoeffekten av balanserade fetter..

Kolhydrater

Rekommendationen från LSV är att ungefär 45% av kalorierna vi äter bör komma från rätt sorts kolhydrater. Rätt sorts kolhydrater är fullkornsvarianter av bröd, pasta och flingor och fiberrik mat som grönsaker, frukt och baljväxter (ärtor, bönor, linser, jordnötter). Hur många – med handen på hjärtat – kan säga att det är från den rätta kolhydratkällan du får i dig dina 45%?

Kolhydrater är det gemensamma namnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. Det är en livsnödvändig energikälla och kan för en diabetiker vara helt livsavgörande. 45% av ett dagligt kaloriintag motsvarar ca 250-300 gram kolhydrater.

Av dessa bör högst 50 gram komma från tillsatt socker. Titta på näringsdeklarationer och innehållsförpackningar rörande tillsatt socker/sockerarter. Jag vågar mig på att påstå att du får i dig betydligt mer än 50g sockerarter per dag. För oss som har sockersug finns det ett värde i att vara uppmärksam på näringsdeklarationer.

Att äta en PT-Låda innebär att du utesluter socker i en av dina måltider och säkrar upp rätt kolhydrater.

Omräkningsformeln

Ta totalt antal gram per protein och multiplicera med 4, dividera sedan medtotalt antal kalorier i portionen.

Ta totalt antal gram per fett och multiplicera med 9, dividera sedan med totalt antal kalorier i portionen.

Ta totalt antal gram per kolhydrater och multiplicera med 4, dividera sedan med totalt antal kalorier i portionen.

 

Lycka till i vägen till Matkontroll!
Helena Zenzé

PT-Lådan på Instagram